In Groot-Brittannië groeide vroeger iedereen op met de Ladybird books. In deze boekjes werd gewoon álles uitgelegd in een idyllische jaren ’50 illustratiestijl met utopische families. Deze boekjes waren rijp voor hedendaagse satire. Kunstenares Miriam Elia maakte in 2014 een sinistere persiflage op de boekjes; ‘We go to the gallery’. Ze verkocht in korte tijd 1000 boekjes, maar kreeg trammelant met de Ladybird books uitgever Penguin Random House. De claim waarmee die uitgever dreigde, werd gesust omdat haar uitgave onder het auteursrecht op parodie viel. Miriam Elia paste gevoeligheden aan en maakte nieuwe satirische uitgaven. Ze verkopen als een tierelier! In 2003 maakten schrijvers Jason Hazeley en Joel Morris al parodieën van de covers van de Ladybird boekjes voor hun lokale krant; The Framley Examiner. Kort na de rel rondom Elia’s ‘We go to the gallery’ maakt Penguin Random House met deze schrijvers ook eigen Ladybird books of… parodieën; ‘The Hipster’, ‘The Midlife crisis’, ‘Mindfullness’, ‘The Zombie Apocalypse’ en nog veel meer. Rake satire, pijnlijk verhaal maar eind-goed-al-goed; nu staan de Ladybird books for grown-ups van Hazeley en Morris gebroederlijk in de schappen naast die van Miriam Elia. Lees het uitgebreide verhaal over deze kwestie op de website van publishing perspectives, kijk de documentaire over de geschiedenis van de Ladybird books en lees een stuk uit The Guardian over retro-satire. En blijf vooral lachen, want het zijn echt heel grappige boeken. Die van Elia zwart en freaky, die van de heren Hazeley en Morris ontnuchterend en droogkomisch.